Openbare school
Wij geven openbaar onderwijs. Dat betekent dat iedereen welkom is. We vinden respect belangrijk. We bedoelen daarmee respect voor jezelf, anderen en de omgeving. Daarom zorgen we voor ontmoetingen tussen leerlingen die allemaal een eigen achtergrond hebben.
Ook besteden we aandacht aan de uiteenlopende meningen in de school en de wereld om ons heen. We stimuleren gesprek en discussie hierover. Dit doen we in een sfeer van vrijheid en gelijkwaardigheid. We willen graag dat je eigen ideeën en beelden vormt waarmee je met respect naar jezelf en anderen in deze wereld kunt kijken.
Onze bedoeling
Als school voor voortgezet onderwijs is het onze taak om te werken aan de ontwikkeling van individuen en de maatschappij. We willen daarom dat onze leerlingen zichzelf ontwikkelen tot zelfstandige mensen die voorbereid zijn op hun toekomst en met respect voor anderen actief deelnemen aan de samenleving.
Onze leidende principes
Wij zijn onderdeel van Openbaar Onderwijs Groningen. Vanuit de gezamenlijke kernwaarden ‘vertrouwen, verbinden en vernieuwen’ (zie ook het koersplan) geven we het onderwijs op het Kamerlingh Onnes vorm. Om onze bedoeling waar te maken werken we op het Kamerlingh Onnes vanuit vier principes aan ons onderwijs:
1. Samen leren, samen leven
We investeren in goed onderling contact, prettige sfeer, duidelijke structuren en aandacht voor maatschappelijke ontwikkelingen dichtbij en veraf. We hebben hoge verwachtingen van elkaar en geven iedereen de ruimte om invloed te hebben op de eigen ontwikkeling. Dit doen we zowel binnen als buiten de klas.
3. Brede vorming
We kiezen voor een brede basis voor iedereen, zodat elke leerling de wereld vanuit verschillende perspectieven kan bekijken. We hebben daarom naast de lessen een breed palet aan activiteiten en keuzevakken die passen bij maatschappelijke thema’s en algemene ontwikkeling, Denk aan: kunst, cultuur, techniek, economie, onderzoek en sport.
2. Goede lessen
Onze lessen en begeleiding zijn van hoge kwaliteit. We maken het leren van de leerling zichtbaar door te investeren in activerende en gedifferentieerde didactiek, een goede relatie en het goede gesprek en gerichte feedback. De actieve en positieve rol van de leerling in het leerproces vinden we belangrijk.
4. Aandacht voor talent
Behalve een brede basis, kiezen we voor verdiepen op basis van interesse en/of talent. We koppelen de theorie aan de echte wereld in vier deelgebieden: kunst, economie, technologie en sport & gezondheid. Elke leerling kiest waar zijn interesse ligt en waarin hij/zij zich wil verdiepen. Tijdens deze verdieping staat het ontwikkelen van vaardigheden centraal vanuit maatschappelijke thema’s.
Meer weten?
Een uitgebreidere versie lees je in ons schoolplan (pdf).